header

Smartengeld hoogte


Duidelijkheid over de hoogte van smartengeld

Nieuwsberichten

Terug naar Nieuwsberichten

'Wij zijn af en toe best een beetje blij met een schade...'

29-01-2010

Narim-voorzitter Ellen Rekker is een graag geziene gast op fora en in panels. Als directeur van NS Insurance, de verzekeringscaptive van de Nederlandse Spoorwegen, is ze niet alleen zelf verzekeraar, maar ook voor herverzekeraars een belangrijke 'klant', die niet schroomt om ongezouten haar mening te geven over hoofdpijndossiers als de trage afhandeling van schade en de onverzekerbaarheid van omvangrijke risico's.

"Soms denk ik wel eens dat ik maar eens een tijdje moet stoppen met die optredens", grapt ze. Maar de Narim, de Nederlandse Associatie van Risk en Insurance Managers, en haar voorzitter maken zich oprecht zorgen. De vaak trage afhandeling van grote schades, bijvoorbeeld, is zo'n heet hangijzer dat al jaren voor de nodige ergernis zorgt: "Dat proces duurt echt veel te lang, vinden wij. Het zou beter zijn als er meer transparantie komt en als één partij de leiding krijgt in de afhandeling van een claim. De expert, bijvoorbeeld. Als je zijn verantwoordelijkheden uitbreidt met zaken als de verklaring van de aanwezigheid van dekking, het vaststellen van het schadebedrag en het betaalbaarstellen van dit bedrag, zou je de afwikkeling van een schade aanmerkelijk kunnen versnellen.

Maar ook zouden verzekerden meer inzicht moeten krijgen in de voortgang van het proces. Dat kan door ze toegang te geven tot het elektronische Assurantie Beurs Systeem (e-ABS). We willen ons in eerste instantie focussen op brand- en bedrijfsschades tot een ton. De VNAB is gestart met een proef en verwacht in het eerste kwartaal van 2010 met een rapport te komen. Maar het ligt allemaal politiek nogal gevoelig en de verzekeraars zien nog veel beren op de weg."

Capaciteit

Een ander punt van zorg voor captives is de beperkte capaciteit op de Nederlandse verzekeringsmarkt voor het onderbrengen van grotere industriële risico's. "Grote bedrijven hebben toch vaak enkele honderden miljoenen dekking nodig en dat krijgen we in ons land niet goed voor elkaar. Met uitzondering van Amlin (het voormalige Fortis Corporate Insurance) spelen de van origine grote Nederlandse maatschappijen (zoals NN, Aegon en Centraal Beheer) geen of nauwelijks een rol op de co-assurantiemarkt. Men verzekert liever particulieren of het midden- en kleinbedrijf. Dat is niet zo'n groot risico. De grotere bedrijven moeten het dus hebben van 'buitenlandse' maatschappijen als Allianz, Zurich, HDI-Gerling, AIG en XL."

Dat geldt ook voor NS Insurance, zegt Rekker. "Wij brengen grotere risico's onder in de UK en in Dublin. Bij XL bijvoorbeeld, maar ook bij Allied World, Swiss Re, Munich Re, Scor en AXA in Parijs. Echter, wat we in Nederland kunnen doen, doen we liever in Nederland. Dat kost gewoon minder tijd en minder moeite. Iedereen hier kent NS. In het buitenland ben je gewoon een van de vele spoorwegbedrijven en die hebben niet altijd zo'n beste schadereputatie. Dan moet je veel meer moeite doen om te laten zien dat je je in positieve zin onderscheidt, zowel kwalitatief als qua veiligheid."

Eigen behoud

NS Insurance is twaalf jaar geleden opgericht en verzekert voor de Nederlandse Spoorwegen de risico's van bots-, brand-, bedrijfs- en aansprakelijkheidsschades. In 2008 incasseerde de captive € 20,2 mln aan brutopremie-inkomen en kon een netto resultaat van € 9,5 mln in de boeken noteren. "De schadelast varieert", aldus Rekker. "We houden hier rekening met een gemiddelde schadelast op jaarbasis van € 10 mln, volgens een -wat wij noemen- burning costs-systematiek. Alles wat het minder is, daar verdienen we aan. Alles wat het meer is, dat is verlies of minder technisch resultaat. Ons eigen behoud op aansprakelijkheid is € 3 mln per gebeurtenis. Op casco/rollend materieel, uitgebreide gevaren, PDBI (property, damage and business interruption) en bedrijfsschade, dat is gecombineerd op één polis, is het eigen behoud € 7,5 mln per gebeurtenis en € 15 mln per jaar. Dus we hebben zo'n € 18 mln eigen behoud en dat is best flink. Als de schadelast hoger wordt, gaat het meerdere naar de herverzekering. Maar in de twaalf jaar van ons bestaan hebben we daar nog maar één keer een beroep op moeten doen en toen was het eigen behoud een stuk lager."

NS heeft de afgelopen jaren de schadelast aanzienlijk kunnen drukken door een fors aantal preventieve maatregelen te nemen. Brandpreventie is een van de speerpunten, maar ook verbetering van het spoorwegrisico. NS heeft een nieuwe versie van de automatische treinbeveiliging (ATB) ingevoerd en het vertrekproces van de treinen is helemaal veranderd, waardoor er minder schades ontstaan bij het vertrek. "Er zijn namelijk mensen die er niet tegen kunnen om een trein te zien wegrijden. Ze proberen er dan toch nog in te komen en worden meegesleurd. Daar hebben we dus een andere procedure voor ontwikkeld, die weliswaar ten koste gaat van de punctualiteit, maar wel heeft geleid tot minder schade."

Assurantiekantoor

Rekker heeft inmiddels drie verschillende visitekaartjes in haar tas als ze op pad gaat. Ze is niet alleen Narim-voorzitter en directeur van NS Insurance, maar sinds kort is er ook een assurantiekantoor voor de Spoorwegen opgericht, waarvan Rekker eveneens directeur is. "We zijn in de tweede helft van vorig jaar bezig geweest om hiervoor een vergunning aan te vragen bij de AFM, omdat we onze bemiddelingsactiviteiten wilden onderbrengen in een aparte BV. Deze activiteiten hebben we tot voor kort altijd, met een vrijstelling van de AFM, via de holding gedaan."

Het gaat hierbij om de grote NS groepsverzekeringen als CAR, bestuurdersaansprakelijkheid, ziektekosten en ongevallen en het wagenpark. In dit kader noemt Rekker ook de personeelscontracten. "Maar we werken ook steeds meer voor aan NS gelieerde ondernemingen, verenigingen en stichtingen zoals het Spoorwegpensioenfonds, het Spoorwegmuseum, allerlei verenigingen en stichtingen en QBuzz. Daarnaast hebben we een aantal vestigingen in het buitenland die ons vragen hun verzekeringsportefeuille te verzorgen. Al met al loopt er inmiddels een omvangrijke portefeuille via de bemiddeling. Daarom is besloten om al deze werkzaamheden in een apart assurantiekantoor onder te brengen, dat NS Assurantie BV heet. Met als bijkomend voordeel dat we daar ook nog een beetje provisie over krijgen", zegt Rekker met gevoel voor understatement. Ze schat in dat NS Assurantie jaarlijks tussen 2,5 en 3 ton provisieinkomen gaat opleveren.

Autoverzekering

Actueel is de begin januari samen met InShared gelanceerde NS Autoverzekering voor frequente treinreizigers, maar daarover wil Rekker niet zoveel kwijt: "Je moet dat vooral zien als een marketingactie van NS. Wij zorgen uitsluitend voor de juridische correctheid van de gang van zaken."

Nazorg

Rekker is over het algemeen niet zo heel erg onder de indruk van zaakschades, zegt ze. "Sterker nog: wij zijn af en toe best een beetje blij met een schade Dan weet je tenminste weer waarom je premie betaalt, nietwaar? Waar ik zelf altijd als eerste naar vraag, is of er letselschade is. Als je als bedrijf mensen 'verwondt', of dat nu klanten zijn of personeel, dan doet je dat wel wat. Als ik soms lees wat machinisten en conducteurs te verwerken krijgen, dan schrik ik daar wel van: suïcide, bijvoorbeeld, komt regelmatig voor, maar ook ongelukken. Kinderen die niet opletten en denken: ik kan nog best wel even oversteken. Maar er is ook geweld; mensen die in de trein getrapt, geslagen en bespuugd worden. De NS heeft een omvangrijk programma ontwikkeld om deze mensen te begeleiden. Er is goede opvang en nazorg bij traumatische gebeurtenissen. In het verleden heerste er toch wel een beetje een stoere mannencultuur en werd er al snel gezegd: 'Nou, kom op, even van de trein, een bakje koffie en dan ga je maar weer verder'. Maar zo gaat dat gelukkig nu niet meer. Die mensen worden goed begeleid, om te voorkomen dat ze later alsnog een terugslag krijgen."

Verademing

Van een machocultuur is dus niets meer te merken bij NS. Integendeel, zegt Rekker: "In vergelijking met de verzekeringswereld vond ik het een verademing om hier te werken! Want daar was het vrouw-zijn altijd een item. Soms kreeg je er zelfs bepaalde banen niet door en kon je geen promotie maken. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Maar dat is alweer een tijd geleden, natuurlijk, en ik hoop dat het nu niet meer zo is."

Pionieren

In de beginjaren bij NS was het flink pionieren geblazen, vertelt ze: "Er was eigenlijk niet veel toen ik kwam. Er hingen een aantal polissen in de kast en een paar schades die niet afgewikkeld waren. Er was een aansprakelijkheidsverzekering, een CAR-polis en een brandpolis, alle met een vrij hoog eigen risico, en nog een paar dingen, zoals reisverzekeringen, die je bij het Bureau Verzekeringen kon sluiten. Dat werd door één man gerund, die eerst andere ervaringen bij NS had opgedaan en een assurantiediploma had gehaald. Het was op zich voor zo'n groot bedrijf best goed opgezet, al was het niet helemaal logisch en niet erg kosteneffectief. Dat hebben we toen verder ontwikkeld, met standaard eigen risico's voor bedrijfsonderdelen en voorwaarden die op elkaar aansloten. In 1997 hebben we een haalbaarheidsstudie gedaan naar de mogelijkheden van een captive en dat is NS Insurance geworden."

Succes

De doelstellingen die NS had toen werd besloten om een eigen captive op te richten, zijn allemaal behaald, vertelt Rekker. "Vooral op het gebied van riskmanagement is de laatste jaren erg veel verbeterd, mede door het werk van onze risk-engineer. Verder zijn de premies gestabiliseerd. We zitten nu op een niveau waarvan we denken: 'Veel lager kan het bijna niet meer. Dit is wel de bodem'. Je kan natuurlijk wel wat onder het niveau van de markt gaan zitten, maar je kan het niet bijna voor niets gaan weggeven natuurlijk. Ook de derde doelstelling, de lange termijn financiering, is goed gegaan. We hebben een vast panel van herverzekeraars en de meeste daarvan hebben we al heel lang op de polis staan. We zijn vrij goed in staat om meer-jaarscontracten te sluiten, zelfs voor herverzekering. Concluderend mag je best zeggen dat NS Insurance een succes is geworden."

(bron: www.amweb.nl)

Sleutelwoorden:
schade, verzekering, risico

Schade

Regelmatig gebeuren er ongevallen in Nederland, waarbij iemand aansprakelijk gesteld kan worden. Maar veel mensen weten niet hoe ze het ongeval kunnen claimen, of hij zij een financiele vergoeding kunnen krijgen voor de opgelopen autoschade of letselschade. Komt u in aanmerking voor gratis schadevergoeding, doe de letselschade test op letselschadetest.nl

Smartengeld berekenen

Met een aantal korte vragen kunnen wij u adviseren over de mogelijkheden tot het gratis verhalen van uw opgelopen letselschade en de mogelijk bijbehorende smartengeld vergoeding.

  • snel - binnen 5 minuten
  • makkelijk - korte vragen
  • direct uitslag - via email
  • gratis en vrijblijvend advies
  • mogelijk contact met een kantoor in uw buurt
AansprakelijkheidSchadeArbeidsongeschiktheidOverigUitslag

Aansprakelijkheid

In dit onderdeel kijken we naar de situatie van het ongeval en in hoeverre er een aansprakelijke tegenpartij bestaat op wie de schade verhaald kan worden.

Wat is de aard van uw ongeval?

(16128 letselschade slachtoffers hebben deze test gedaan)

Twitter

Over ons

smartengeldhoogte.nl
Landelijk onafhankelijk instituut voor gratis advies over letselschade en smartengeld
kantoor

Smartengeld heeft een beoordeling van 9,6